Levé pozadí

Začínáme


Software - Dodatky a programy

Letadla



Když si simulátor nainstalujete, tak v něm zřejmě nebudete mít skoro žádné modely letadel. Nedoporučujeme používat tzv. defaultní letadla, která jsou v simulátoru k dispozici ihned po nainstalování. Jejich nevýhodou je nereálnost, chybějící funkční prvky, horší textury apod. Pojďme si tedy představit ty nejlepší addony do simulátorů. Budu se snažit je řadit dle velikosti od nejmenších po největší.




altAlabeo C172RG Cutlass II

Tento addon se pyšní reálným zpracováním, dobrými zvuky a docela lehkým ovládáním. Je vhodný pro začátečníky, kteří toho o létání moc nevědí.

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 23$ na oficiálním webu Alabeo.

http://www.alabeo.com/index.php?accion=product&correl=99

alt




altA2A Cherokee 180

Piper Cherokee 180 je v pořadí 2. modelem od A2A využívající funkce "Accusim". Tím je zaručena maximální realističnost provedení. Obsahuje také "hangár", kde si lze letoun částečně modifikovat a také jej udržovat. Letoun simuluje reálné závady jako zaseknutí vztlakových klapek nebo zanesení zapalovacích svíček.

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 50$ na oficiálním webu A2A.

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=68

alt




altAlabeo Diamond DA40

Jeden z menších letounů od firmy Diamond. Ocení ho hlavně začátečníci, kteří preferují nízko plošné letouny. Je vhodný pro studenty, kteří jsou v základním výcviku a pro uchazeče o první praktickou zkoušku na síti IVAO - Private Pilot (PP).

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x, XPL

Můžete ho zakoupit za cenu 27$ na oficiálním webu Alabeo.

http://www.alabeo.com/index.php?accion=product&correl=105

alt




altAlabeo DA42 Twin Star

Letoun Diamond DA42 Twin Star je vhodný pro přechod mezi jednomotorovým (SEP) a dvoumotorovým letadlem (MEP). Dobře si na něm vyzkoušíte rozdíly v leteckých vlastností SEP a MEP letadel a je to vhodný stroj pro druhou praktickou zkoušku na síti IVAO na hodnost Senior Private Pilot (SPP).

Je kompatibilní s: FSX, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 35$ na oficiálním webu Alabeo.

http://www.alabeo.com/index.php?accion=product&correl=112

alt




altAerosoft Twin Otter Extended

Tento addon je nejlépe zpracovaným letounem v kategorii Commuter. Jedná se o dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník, který je jako jeden z mála letounů této kategorie certifikován pro provoz na letišti Lukla v Nepálu. Vhodné pro pokročilejší piloty, pro výcvik a zkoušku SPP ale také pro létání na kratší trasy při využití menších letišť i s nezpevněnou vzletovou a přistávací dráhou.

Je kompatibilní s: FSX, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 36$ na oficiálním webu Aerosoft.

http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=12679&s_design=default&shopfilter_category=flight%20simulation&s_language=english

alt




altCarenado PA34 Seneca V

Silnější "sestra" od letounu Diamond DA42 Twin Star. Pokud už plně ovládáte dvoumotorové letouny (MEP), tak toto je dobrá volba pro zdokonalování svých leteckých vlastností. Opět můžeme doporučit pro druhou praktickou pilotní zkoušku na síti ivao na hodnost Senior Privat Pilot (SPP).

Je kompatibilní s: FSX, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 38$ na oficiálním webu Carenado.

http://www.carenado.com/CarSite/Portal/index.php?accion=product&correl=121

alt




altMajestic Software MJC8 Q400

„Dashena“ od Majestic Software je dokonale zpracovaná. Jak po stránce realistické, modelové, zvukové, tak i texturové. V tomto addonu je podporován i tzv. sdílený kokpit, který umožňuje letět až ve třech a simulovat tak reálné prostředí, kde spolupracuje více lidí v kokpitu. Při koupi dejte pozor, jakou verzi si kupujete, sdílený kokpit NEobsahuje verze PILOT!

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 50$ / 75$ na oficiálním webu Majestic Software.

http://majesticsoftware.com/mjc8q400/products.html

alt




altPMDG 737 NGX

Tento addon se pyšní naprosto skvělým zpracováním jak po vizuální stránce, tak po reálné stránce. Jeho základní balíček obsahuje verze -800 a -900. Dále lze za příplatek dokoupit rozšíření, které obsahuje verze -700 a -600. Při koupi dávejte pozor, zda si kupujete addon pro svůj simulátor (později nejde změnit!).

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 70$ (25$) pro FSX, 90$ (25$) pro P3D na oficiálním webu PMDG.

FSX: https://www.precisionmanuals.com/pages/product/FSX/ngx8900.html ( https://www.precisionmanuals.com/pages/product/FSX/ngx6700.html )

P3D: https://www.precisionmanuals.com/pages/product/P3D/ngx8900.html (https://www.precisionmanuals.com/pages/product/P3D/ngx6700.html)

alt




altAerosoft Airbus A320 Family

Airbus od Aerosoftu patří také k té špičce dobře zpracovaných dodatků do simulátorů. Nabízí čtyři varianty - A318, A319, A320 a A321. Tento typ stroje doporučujeme těm, kteří chtějí začít létat s většími stroji a mají rádi větší komfort. Při koupi dávejte pozor, zda kupujete A320/A321 jako první, A318/A319 samotně nefungují!

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 44$ za A320/A321 a 44$ za A318/A319 na oficiálním webu Aerosoft.

A320/A321: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=13112&s_design=default&shopfilter_category=flight%20simulation&s_language=english

A318/A319: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=12958&s_design=default&shopfilter_category=flight%20simulation&s_language=english

alt


Scenérie


Se scenériemi to už není tak závažné jako s letadly - dá se fungovat i bez nich. Nicméně i těch existuje velká spousta a dokážou Váš simulátor poposunout na vyšší úroveň. Existují scenérie skoro na všechna velká letiště, ale to my nejsme schopni zrecenzovat a doporučit...




altORBX FTX Global BASE Pack

FTX Global není úplně scenérie letiště, nýbrž upravuje textury terénu po celém světě. Dodá jim více zelených luk a lesů oproti klasickým polím z FSX. Tento produkt rozhodně doporučujeme pořídit!

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 75$ na oficiálním webu ORBX simulation systems.

https://orbxdirect.com/product/ftxglobal

alt




altAerosoft Mega Airport Prague

Scenérie Prahy... Dlouho očekávaná scenérie, která se velmi dlouho vyvíjela nakonec stojí za to. Velmi propracované budovy, terén i zajímavé detaily na Vás čekají, když si ji koupíte!

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 25$ na oficiálním webu Aerosoft.

http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11974&s_design=default&shopfilter_category=flight%20simulation&s_language=english

alt



altFreeware české scenérie

Brno - Tuřany pro FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=723&menu=

Ostrava - Mošnov pro FSX, FSX:SE

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=643&menu=

Karlovy Vary - Olšová Vrata pro FSX, FSX:SE

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=690&menu=

Pardubice pro FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=695&menu=

Hradec Králové pro FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=692&menu=

Kunovice pro FSX, FSX:SE

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=811&menu=

Czech General Aviation Airfields Revival 2017 pro FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x (obsahuje i Ostravu pro P3D)

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=813




altTaxi2Gate Bratislava

Scenérie od Taxi2Gate se pyšní dobrým texturovým zpracováním a nízkou zátěží pro Váš simulátor, Bratislava není výjimkou. Na letišti M. R. Štefánika se nachází dvě dráhy a menší terminál.

Je kompatibilní s: FSX, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 18$ na portálu SimMarket.

http://secure.simmarket.com/taxi2gate-bratislava-lzib-fsx.phtml

alt

Počasí



V této sekci vám představíme addony, které Vám zlepší textury mraků a oblohy. Pokud se Vám nelíbí systém přidávání počasí do simulátoru, tak zde najdete alternativy.




altHiFi Simulation: Active Sky 16

Programy od vývojáře Hi-Fi jsou velmi kvalitně zpracované, odpovídá tomu i cena. Tento addon Vám do simulátoru vloží nejaktuálnější počasí, tj. vítr, teplotu a dokonce i velmi věrohodné pozice mraků. Při koupi dávejte pozor, pro jaký simulátor kupujete, licence jsou odlišné!

Je kompatibilní s: FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 46$ pro FSX a za 56$ pro P3D na portálu Simmarket.

FSX: http://secure.simmarket.com/hifi-tech-active-sky-2016-fsx.phtml

P3D: http://secure.simmarket.com/hifi-tech-active-sky-2016-p3d.phtml

alt



altTOGA projects: ENVTEX

Balík textur ENVTEX obsahuje více než 500 podkladů pro nebe, mraky. Upravuje i textury drah a letištních ploch. Pyšní se velmi nízkými požadavky na počítačovou sestavu.

Je kompatibilní s: FS9, FSX, FSX:SE, P3D v2.x, P3D v3.x

Můžete ho zakoupit za cenu 21$ na portálu Simmarket.

https://secure.simmarket.com/toga-projects-envtex-fsx-p3d.phtml

alt


Plánování


Zde máme několik příkladů plánovacích programů, které se mohou hodit.

Plan-G

Asi jako první určitě stojí za zmínění Plan-G. Je to ideální plánovací nástroj pro VFR létání, kde jde na reálné mapě vytvořit GPS body, případně celou trať, a tu importovat do základní GPS v letadle. Jedním z velkých kladů je fakt, že je tento program zdarma.


Odkaz ke stažení ZDE

Route Finder Asalink

Další z plánovacích programů, který je zdarma, je Route Finder Asalink. Je to program, který běží na webovém rozhraní, a nabízí základní plánování pro lety IFR. Bohužel se tento program často ukazuje jako velmi nepřesný, a neefektivní. Proto spíše nedoporučujeme tento program používat.

Odkaz ZDE

SimBrief

Další plánovací program, který pracuje na webovém rozhraní. Tento je již o mnoho komplexnější, a také velmi dobrý. Jeho hlavní nevýhodou je, že v případě použití verze zdarma, máte k dispozici pouze starší AIRAC (databázi bodů).


Odkaz ZDE

Professional Flight Planner X (PFPX)

Poslední z plánovacích programů, který se již normálně instaluje. Jeho hlavní výhodou je, že jakmile si ho jednou koupíte, už není třeba cokoliv dalšího platit. Můžete si sice dokoupit další Server Subscription, aby PFPX mohl dál stahovat data přímo ze serveru výrobce, nicméně se bez tohoto doplňku dá velmi snadno obejít, a 90% informací se dá do PFPX dostat z jiných zdrojů. Program je poměrně snadné používat, a při správném vyplnění všech důležitých položek, vám naservíruje kompletní letový brífink spolu s kompletním OFP (Letovým plánem).

Cena - 49,99€ (ke dni 6.2.2017)

Odkaz ZDE

Navigační data a mapy


Mezi základní výbavu pilota samozřejmě patří i letecké mapy. Do simulátoru si je můžete najít na Googlu, ale pro IFR létání si je doporučujeme pořídit. Kde? Zde máte pár tipů...




altNavigraph FMS Data and Charts

Tento produkt se hodí spíše pilotům, kteří chtějí létat podle IFR. Navigraph nabízí různé kombinace dat a map, které jsou pravidelně aktualizovány.

Můžete ho zakoupit za cenu od 8€ do 79€ na oficiálním webu Navigraph.

https://www.navigraph.com/Subscription.aspx

alt



altČeské mapy od ŘLP

Pokud létáte spíše VFR (a po České republice) využijete spíše tyto oficiální mapy od českého řízení letového provozu. Pro studium ve školce jsou tyto mapy velmi důležité!

Můžete ho zdarma najít na webu Letecké Informační Služby.

Větší letiště: http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm

Malá a sportovní letiště: http://lis.rlp.cz/vfrmanual/actual/gen_1_cz.html

Prostory ve FIRu Praha: http://aisview.rlp.cz/

alt

Software - Simulátor

Výběr

Výběr simulátoru je rozhodně věda. Každý simulátor má jiné požadavky, a také je vhodný pro jiné věci. Rád bych tedy tuto problematiku trochu projasnil, aby pro vás byl výběr jednodušší.

Pojďme si tedy rozebrat jednotlivé simulátory, které jsou podporované sítí IVAO.

Je třeba říct, že zejména FS2004 a FSX rozhodně nejsou v základu skvělé. Nicméně, co z nich dělá tu „skvělost“ je jejich otevřenost. Tudíž je možné do nich instalovat nezměrné množství scenerií, letadel, a mnoho dalších přídavků.




Hardware

Na záčatek jen shrnu několik tipů pro případný výběr hardwaru. Nejdůležitější je fakt, že procesory AMD pracují znatelně hůř. Tudíž doporučuji výhradně Intel. Jakožto optimální procesor se dá považovat řada i5.

Co se týče operační paměti, tak doporučuji minimální velikost 8GB. Samotný simulátor sice je schopen využít pouze 4GB, nicméně pokud k tomu budete mít spuštěný ještě další software, určitě se další kapacita bude hodit.

FSX: Grafické karty není třeba nijak zásadně řešit, tudíž si vystačíte i s těmi nejlevnějšími. Rozhodně doporučuji Nvidia. Co se týče konkrétních modelů, tak postačí GTX1050, případně starší GTX960.

P3D: Zde je již situace trochu složitější, a je potřeba dostatečně výkonná grafická karta. Jako takové minimum považuji GTX 1060, a optimum GTX1070. Pokud není cena problém, určitě využijete i vyšší řadu, a to je GTX1080.




altMicrosoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight (MSFS / FS2004 / FS9)

Tento simulátor již patří mezi klasiku, a v dnešní době již je poněkud zastaralý jak v rámci technologické, tak grafické. Nicméně jeho hlavní výhodou je zejména nízká hardwarová náročnost, a spolehlivost.

Co se týče četnosti a kvality addonů, tak je tento simulátor starým veteránem, který má za sebou ohromnou dávku vývoje třetích stran. Proto na tento simulátor najdete bezpochyby spoustu kvalitních, nicméně však starších přídavků. V dnešní době je vývoj addonů pro tento simulátor spíše výjimkou. Tudíž stoprocentně nečekejte jakékoliv nové věci.

Tento simulátor je tudíž vhodný pro staré, případně velmi slabé počítače nebo notebooky.


alt



altMicrosoft Flight Simulator X (MSFX / FSX / FSX:SE)

Momentálně asi nejrozšířenější a nejrozporuplnější simulátor současnosti. Jedná se o nástupce FS9, a tudíž spousta mechanismů je z tohoto předchůdce převzata. Není se tedy třeba obávat nějakého zásadního šoku v rozdílnosti uživatelského rozhraní. Po grafické stránce je již o mnoho pokročilejší, nicméně stále má místy co dohánět.

Momentálně jsou dvě verze tohoto simulátoru. Původní (nyní nazývaná Boxed Edition), kterou dnes již běžně nekoupíte, a proto se s ní můžete setkat pouze v bazarech. Novější verze, která se nazývá Steam Edition, již je o něco lepší, nicméně stále to má do dokonalosti daleko. Je to v současnosti jediná verze, která se těší částečné podpoře, byť je poskytována jinou společností (Dovetail), která získala práva na „údržbu“.

Asi jeho největším neduhem je poměrně vysoká hardwarová náročnost, a to zejména na procesor. Co se týče grafické karty, postačí víceméně jakákoliv karta i nižší třídy, protože veškerou práci víceméně odvádí právě procesor. Ideální je procesor přetaktovat na rychlost alespoň 4 GHz, případně více.

Dalším velkým problémem je fakt, že pro optimální chod tohoto simulátoru je třeba poměrně intenzivní úprava konfiguračního souboru. Steam Edition sice funguje trochu lépe, nicméně stále se bez takzvaného „tweakování“ neobejdete.

Pokud si ohledně „tweakování“ nejste jistí, pak překlikněte v menu do části věnované pro právě ono „tweakování“.

Abych výkonnost tohoto simulátoru shrnul. Je to vždy záležitost kompromisů. Pokud máte silný procesor, a létáte hlavně VFR (malá letadla), pak vám tento simulátor bude běžet víceméně obstojně. Hlavní kámen úrazu je IFR (velká letadla), tak rozhodně neočekávejte zázraky. Ty nejnáročnější letadla se i na těch nejsilnějších počítačích můžou (a pravděpodobně budou) alespoň nepatrně v jistých částech letu sekat.

Dále simulátor také může poměrně často padat. Tudíž doporučuji také začít používat funkci autosave v FSUIPC, abyste byli schopni daný let případně obnovit.

Jako takové minimum pro lepší létání považuji čtyř-jádrový procesor s frekvencí více jak 3 GHz. Nicméně přetaktování přináší rozhodně znatelné výsledky.

Hlavním kladem tohoto simulátoru je, že stejně jako u FS9, je venku již nějakou dobu. Tudíž najdete opravdu ohromné množství addonů prakticky na cokoliv. Je sice možné, že nějaké starší addony mohou mít u Steam Edition problémy, nicméně je to spíše výjimka. Zatím nejznámější výjimka je addon Airport Enhancement Services (AES) od společnosti Aerosoft. U všeho ostatního máte víceméně funkčnost zaručenou.


alt



altLockheed Martin Prepar3D (P3D)

Prepar3D je aktuálně nejnovější a technicky nejvyspělejší civilní simulátor, který je dostupný veřejnosti. Využívá základu z FSX, a dalších úprav a vývoje společností Lockheed Martin.

Jeho hlavní předností je kontinuální vývoj ze strany společnosti Lockheed Martin, a k dnešnímu datu je dostupná verze 3. Po grafické stránce funguje naprosto skvěle, a po instalaci několika doplňků. Nejzásadněji například Prepar3D Tweak Assistant (PTA), a nějakého presetu (například Ultimate Realism Pack). Po nainstalování těchto věcí, a dalších grafických addonů, může tento simulátor vypadat naprosto neuvěřitelně.

Co se týče hardwarové náročnosti, tak je stále třeba čtyř-jádrový procesor s frekvencí minimálně 3 GHz, optimálně tak 3,5 GHz – 4 GHz. Tudíž řada Intel Core i5.

U grafických karet jako takové minimum považuji Nvidia GTX 1060, a optimum GTX1070. Pokud není cena problém, určitě využijete i vyšší řadu, a to je GTX1080.

Samozřejmě žádný simulátor není dokonalý, a může se stát, že občas také spadne, nebo se začne také někdy sekat. Nicméně v případě splnění kritérií pro výběr hardwaru, můžete určitě čekat výrazné zlepšení oproti FSX.

Jedním z největších problémů, které můžete u P3D očekávat, je kompatibilita. Byť je P3D postaveno na FSX, tudíž je na teoretické rovině zajištěna funkčnost prakticky čehokoliv pro FSX, realita je jiná. Lockheed Martin je velmi aktivní ve vylepšování simulátoru, a díky tomuto vylepšování již není zaručena zpětná kompatibilita se zejména staršími produkty pro FSX.

Asi nejmenší problém je u scenerií, kdy sice můžete mít problémy, ale většina zejména payware scenerií by měla fungovat bez větších problémů. Případně není problém si FSX „nasimulovat“ tím, že vytvoříte kopii „Prepar3D.exe“ a přejmenujete jí na „FSX.exe“. Dále vyberete v možnosti instalace FSX, a navedete instalátor do složky s Prepar3D.

Co se týče letadel, tak doporučuji využívat přímo verze pro P3D, nicméně nějaká základní letadla třeba od Carenado, mají poměrně velkou šanci na funkčnost. Toto je však zcela individuální.


alt



altLaminar Research X-Plane (XPL)

Další z technologicky vyspělejších simulátorů. Jeho velkou výhodou je fakt, že se na průměrných počítačích ani nastavovat nemusí a jede na dobrých FPS. Tento simulátor bych ale pro úplné začátečníky nedoporučil, jelikož postrádá hodně addonů a v některých situacích je celkem složitý na ovládání.


alt



Shrnutí

Abych to tedy co nejlépe shrnul.

Pakliže máte slabý, případně hodně starý počítač, nejlepší chod může rozhodně zaručit FS2004.

Pokud máte výkonný procesor, ale slabou grafickou kartu, bude nejvhodnější FSX. Pakliže zjistíte, že FSX nefunguje dle vašich představ, bude nejspíš třeba vyzkoušet FS2004.

Pokud máte výkonný procesor i grafickou kartu, rozhodně by stál za zkoušku Prepar3D.

Toto je však vždy záležitost vyzkoušení, a proto se nezdráhejte vyzkoušet více simulátorů.


Sledování provozu

IVAE (The Eye of IVAO) je oficiální produkt vývojového týmu IVAO. Byl vytvořen, aby nahradil zastaralý program Servinfo. IVAE stahuje data ze sítě IVAN (IVAO Network) a ty dále zobrazuje na 2D, 3D mapách, ale nejen to. Mimo jiné nabízí různé kombinace seznamů připojených lidí (dle států, volacích znaků, serverů) ale také vytvoření vlastního seznamu přátel. Umožňuje přímé připojení na Teamspeak kanál vybraného řídícího.

Základní poučky a postupy

-          Při vyplňování jména do formuláře pro připojení ONLINE do sítě, nepoužívejte ve jménu háčky a čárky. Systém na to není přizpůsoben a jméno se Vám pak může zobrazit dost zkomoleně.

-          Před připojením do sítě (ONLINE) se ujistěte, že nestojíte na dráze. Připojujte se vždy mimo dráhu, na odbavovací  či jiné odstavné ploše.

-          Před každým letem je nutno vyplnit a podat letový plán. Pokud tak neučiníte, systém Vás automaticky s textovým upozorněním krátce po vzletu odpojí od sítě.

-          V simulátoru si vypněte detekci havárie „Ignore crahes and damage“ (ve složce „Aircraft“.  Řada doplňkových scenerií letišť totiž obsahuje neviditelné předměty a po kontaktu s takovýmto objektem dojde k zresetování letu.

-          V simulátoru si vypněte  režim „Pause on task swich“ (ve složce „SETTINGS – GENERAL“). Pokud je tento režim aktivní, po každém otevření jiného okna ve Windows, je simulátor v pauze.

-          Systém každému pilotovi eviduje nalétaný čas. Pokud necháte v ONLINE režimu letadlo déle jak 30 minut ne letišti bez odletu, systém Vám vynuluje veškeré hodiny nalétané za daný den.

-          Je důrazně zakázáno používat volací znak AF1, USF1 (letadlo amerického prezidenta) stejně jako volací znaky všech letů, které byly předmětem únosu dne 11.9.2001

-          Lety nadzvukovou rychlostí podléhají přísným  pravidlům, tak do začátku ji raději nepoužívejte, vystavujete se vážným problémům

-          Do začátku, než zvládnete provoz na síti a pro základní výuku je vhodné používat pomalá letadla (Cesna 172, Zlín 142, BE58…)

-          Na Ivau si každý volí libovolnou denní dobu. Tato informace se nepřenáší dále a je to jen jeho vlastní záležitost. Je to z důvodu, že většina lidí se připojí večer a tím by se létalo v podstatě jen v noci

Desatero chování pilota

Část letuPovinnosti pilota.
Příprava letového plánuPřed letem je vždy nutné podat letový plán. Pro IFR lety v plném znění včetně celé letové trasy, pro VFR lety stačí startovní a cílové letiště. Trasa IFR letového plánu může být uveden ve formátu BOD BOD BOD a nebo ve formátu BOD TRASA BOD. Pokud použijete formát s trasami a letíte po jedné trase přes více než jeden FIR, uvádejte v letovém plánu hraniční body jednotlivých FIRů. Prvním bodem v letovém plánu je koncový bod standardní odletové, posledním bodem letového plánu je první bod standardní příletové na cílovém letišti. Samotné odletové a příletové trasy do letového plánu nepatří, neboť v okamžiku plánování ještě není známa dráha v provozu ani úmysly ATC. Cestovní hladina v letovém plánu musí být nastavena správně vzhledem k převažujícímu směru a typu letu.
Komunikace s ATCJakékoliv navazování komunikace na frekvenci probíhá podle následujícícho schématu: VOLANÁ STANICE, VOLAJÍCÍ STANICE, text zprávy. V případě že je komunikace již navázaná, pilot musí dále každou vysilanou zprávu uvést nebo ukončit svým volacím znakem, aby se předešlo možnosti záměny. Pilot je povinen v průběho letu opakovat všechny instrukce řídícího bezprostředně se týkající letu a dále informaci o tlaku a přidělený kód odpovídače. Odpověď "ROGER" není v těchto případech dostatečná. U dalšího vysílání ( odpovědi na dotazy, žádosti o pozdější hlášení pozice, atd ) je nutné rozlišovat význam a správně používat fráze "AFFIRM", "ROGER", "WILCO".
ATC povoleníPřed letem musí příslušný ATC povolit let dle zaslaného letového plánu. Před samotnou žádlostí je potřeba řídícího informovat o své přítomnosti a potvrit mu přijetí informace ATIS jejím kódovým označením. ATC může požadovat opravu letového plánu vzhledem k případných chybám. Po schválení letového plánu ATC dá letové povolení. Letové povolení musí obsahovat mez povolení ( nejčastěji přímo cílové letiště ), kód odpovídače a informace pro odlet. Pilot musí celé povolení řídícímu zopakovat a ten musí potvrdit správnost tohoto opakování. Nejpozdějším okamžikem kdy může být povolení uděleno je pojíždění, letadlo bez povolení či s neúplným povolením nesmí vstoupit na dráhu. V případě že pilot není schopen provést instrukce pro odlet ( například není vybaven přístroji/znalostmi pro přidělenou odletovou trasu ), musí tuto skutečnost oznámit, uvést důvody a přijmout nové povolení, zohledňující onu skutečnost.
Spuštění, odtlačení, pojížděníNa řízeném letišti je nutné jak o spouštění, tak o odtlačení ( pokud je k dispozici ) žádat, na letištich poskytujících pouze informační službu se pilot hlásí po spuštění. Po spuštění a odtlačení dá pilot řídícímu vědet ze je připraven k pojížděni a všechny povely týkající se pojíždění opakuje. Stejne tak opakuje všechny další instrukce, které během pojíždění obdrží - zastavení, pokračování za jiným provozem, křížení drah, atd... Křížit dráhu je možné pouze pokud to bylo vysloveně povoleno nebo pokud řídící dal při povelu k pojíždění mez povolení za kříženou dráhu. Pokud k tomuto nedošlo je nutné o něj příslušné stanoviště požádat a není možné křížit dráhu nebo na ni vstoupit bez povolení.
Vstup na dráhu, vzletVstup na dráhu musí povolit věž. Před vstupem na dráhu je potřeba odpovídač nastavit do módu C, aby řídící mohl letadlo identifikovat. Po vzletu se pilot ohlasi aktualni výškou a výškou do které soupá.
OdletPři odletu se pilot drží instrukcí zahrnutých v odletovém povolení. Buďto pokračuje standardní odletovou trasou a nebo respektuje radarove vektorování. V případě že obdrží instrukci k pokračování vlastní navigací, dále v letu pokračuje trasou podle schváleného letového plánu.
Let na tratiPři letu na trati pilot buďto pokračuje vlastní navigací dle letového plánu nebo respektuje pokyny příslušného ATC. Pokud opustí řízenou oblast, naladí na rádiu UNICOM ( 122.8 ) a o svých úmyslech informuje okolní piloty. Pokud přilétá do řízené oblasti, příslušného řídícího kontaktuje nejméně 2-3 minuty před vstupem do oblasti. Při kontaktu informuje o aktuální letové hladině a o letové hladině do které stoupá/klesá.
PříletPři příletu obdrží pilot od řídícího příletovou trať. Pokud je schopen tuto příletovou trať letět, pokračuje po ní a respektuje pokyny ATC pro klesání. Pokud není schopen příletovou trať zaletět, oznámí to řídícímu, uvede důvod a vyčká dalších instrukcí. Příletovou trať sleduje až do bodu počátečního přiblížení ( IAF ). Zde buďto dostane instrukci pokračovat standardní přibližovací procedurou a toto učiní ( dle příslušné mapy ) nebo bude vektorován až do koncového bodu přiblížení. Pokud neobdrží od řídícího ani jednu z těchto instrukcí, musí začít nad počátečním bodem přiblížení vyčkávat v poslední přidělené hladině dle publikovaného obrazce. V průběhu celého přiblížení pilot dodržuje rychlostní omezení vyplývající z jeho polohy, tedy 250kts v TMA nebo pod FL100 a 210kts v okamžiku dosažení IAF.
PřiblíženíV průběhu procedury přiblížení a nebo během vektorů na přiblížení pilot připravuje letadlo tak aby nad bodem FAF měl už letadlo v plné přistávací konfiguraci. Řídícímu oznámí usazení v obou rovinách přiblížení.
PřistáníPilot pokračuje v přiblížení až do bodu rozhodnutí dle minim stanovených pro dané přiblížení. V tomto okamžiku má vizuální kontakt se zemí/dráhou/přistávacími světly ( dle charakteru přiblížení ), může pokračovat na přistání. Po přistání uvolňuje po první vhodné taxiway, pozor na záměnu drah a pojížděček na některých letištích ( LKPR 13 a D ). V případě že v bodu rozhodnutí pilot nemá vizuální kontakt, pokračuje dále standardní procedurou pro nezdařené přiblížení a opakuje přiblížení.
PojížděníPilot po uvolnění dráhy oznámí řídícímu opuštění dráhy a vyčká instrukcí pro pojíždění. Při pojíždění respektuje stejná pravidla jako při pojíždění při odletu ( křížení drah a pod ). Po dosažení stojánky pilot oznámí dosažení a vypnutí motorů a řídící mu potvrdí ukončení letového plánu.

Registrace na IVAO


Tento manuál je sice staršího data, ale v principu se nic nezměnilo. Pomůže vám s prvními kroky na síti IVAO, tzn. registrací a nastavení, instalací software atd. Neváhejte jej použít. V případě jakýchkoliv nejasností neváhejte kontaktovat kohokoliv ze staffu. Se základními operacemi Vám jistě pomůže kdokoliv z nás.