Levé pozadí

LKAA FIR 30 HODIN ONLINE 2014 DEBRIEFING

Vážení přátelé, piloti a řídící, příznivci české divize,

od soboty 15. listopadu od 1800 LOC do pondělní půlnoci 17. listopadu pro vás byly poskytovány po dobu 30 hodin nepřetržité služby řízení letového provozu na letišti v Praze Ruzyni a regionálním letišti Brno Tuřany. Než-li však akce s názvem LKAA FIR 30 HODIN ONLINE mohla začít, bylo zapotřebí zajistit mnoho věcí okolo...



alt



Přípravy

Přípravy na akci započaly před letními prázdniny, kdy bylo stanoveno datum konání a předběžně i místo, kterým se staly již po páté prostory kolínské firmy Elsaco, jež patří Mílovi Pátkovi, známému především pod svým volacím znakem BHA105. Avšak to pravé vzrušení nastalo na přelomu měsíců září a října, kdy bylo potřeba začít publikovat akci do podvědomí veřejnosti a členů, tudíž bylo nutné napsat články v českém i anglickém jazyce, přemýšlet, kde všude je možné akci propagovat, aby byla účast co nejvyšší. Dále nastalo navazování spojení s ostatními aktivními divizemi po celém světě a zajištění spolupráce, vytvoření booking systému pro lety mezi divizemi, shánění technického vybavení, připravení rozpisu směn pro řídící a spousty dalšího. Do samého začátku akce bylo stále co dělat a zajišťovat.


Nastal víkend “V”

Ani jsme se nenadáli a najednou tu byl dlouho očekávaný víkend. V sobotu kolem poledne se na místo určení pomalu začali sjíždět účastníci akce. Vzhledem k tomu, že se začínalo řídit v 1800 LOC, bylo na přípravu času více než dost. Začalo se tedy vše chystat. Bylo potřeba přeskládat nábytek, připravit všechna stanoviště, pozapojovat počítače a pospravovat ty, které umřely krátce před započetím. Vše se nakonec zdárně podařilo a po tradičním počátečním briefingu bylo otevřeno, krátce po půl šesté místního času, první stanoviště.

Naštěstí dále již nenastaly žádné technické komplikace, až na padající IvAc, který nezvládá změnu z informace Z na A. Dá se říci, že kolem půl třetí ráno si mohli řídící konečně trochu oddechnout, neboť provoz začal postupně opadat. Nicméně jejich plné vytížení začalo během pár hodin znovu. Od sedmi hodin ráno až do konce se “nezastavili” a museli čelit čím dál tím víc hustšímu provozu, který na LKPR vyústil až k využití vyčkávacích obrazců. Krátce po pondělní půlnoci byla všechna stanoviště uzavřena a začal krátký debriefing s následným úklidem zapůjčených prostor. Někteří účastníci ještě v noci vyrazili ku svým domovům, zbytek zůstal na místě a přespal do rána, kdy dobalil a douklidil vše, co bylo potřeba. Poslední auta opouštěla Kolín kolem pondělního poledne.


Návštěva České Televize

V průběhu akce se za námi přijel podívat štáb ČT, který o akci natočil reportáž. Jsme velmi rádi, že se podařilo zviditelnit virtuální létání a řízení letového provozu v České republice. Velkou zásluhu na tomto kroku má Petr Nečesaný. Na záznam ze Zpráv na programu ČT24, které se vysílaly nedělní odpoledne v 1600, 1700 a 1800 hodin, se můžete podívat zde, případně v archivu České televize.



Foto se štábem ČT


Statistika nuda je… má však cenné údaje!

Letošní ročník celkově předčil naše očekávání i statistické údaje z loňska.



Za téměř 31 hodin, kdy bylo otevřeno řídící centrum v Kolíně, zaletělo 350 pilotů z celého světa 802 letů. Tato čísla jsou novými rekordy české divize. Pro představu toho, jak vypadalo rozložení provozu během konání akce, jsme si pro vás připravili graf. Dále máte možnost shlédnout grafy, z kterých můžete vyčíst podíl hodností pilotů, dále pak využití letadel z pohledu výrobců, přehled vytížení leteckých společností, využití booking systému, srovnání počtu rezervovaných a nerezervovaných letů, počty letů podle jejich doby trvání a na konec počty letů v jednotlivých letových hladinách.

Zátěžové hodiny


Jeden z členů pro zajímavost natočil časo-sběrné video, které můžete shlédnout zde.



Hodnosti pilotů


Porovnání využití letadel z pohledu výrobců


Přehled zastoupení leteckých společností


Využití booking systému


Počty letů podle doby trvání


Počty letů v jednotlivých letových hladinách




Zpětná vazba od účastníků akce

Jan Šebek, řídící LKTB APP/TWR

Tak můj pocit z první 30 hodinovky je více než úžasný. Místo konání bylo pro mě víc než vyhovující. S ničím jsem tam problém neměl. Jinak z pohledu organizace atd. připisuju plný počet bodů. Všechno šlapalo jak má. Jídlo bylo vynikající a moc za něj děkuju. Nevím jak to bylo v minulých letech, ale mám dojem, že i díky tomu, že nenastal nějaký veliký technický a i ostatní problém tak byla úžasná atmosféra a rozhodně jsme se bavili. To bych asi vyčetl ty klady. Zápory nemám vůbec žádné (doopravdy SUPER AKCE! ). Jen spíše pro příští rok bych navrhl otevření třeba i ostatních regionálních letišť přece jen akce má název LKAA 30H Online.


Marek Hamza, řídící LKTB APP/TWR

Jelikož jsem se zúčasnil po prvé 30ti hodinovky tak musím konstatovat, že letošní 30ti hodinovka se nám povedla! (Nemyslím to nijak namyšleně ani sobecky.) Když jsem s Honzou Šebkem a pár dalšími sloužil na Brně, kde byl provoz téměř třetinový, nesmírně jsem si to užil. A s naším full servisem si troufnu říci, že by záviděli i cestující 1. třídy u Emirates. Děkuji všem zúčastněným za nádherný víkend.


Lukáš Šiška, pilot

Z mého pohledu to byla velice kvalitní akce i přes ty potíže z posledních měsíců. Dokonce si myslím, že i atmosféra byla lepší než minulý rok a to podstatně. Bylo to celé takové přátelštější a veselejší. Jistě budu rád za další takovéhle akce.


Dominik Novák, pilot

Letošní "třicetihodinovka" byla dle mého názoru velice povedená, nebojím se říct že jedna z nejlepších za mojí kariéru na síti. Ve virtuálním Jenči panovala úžasná, přátelská atmosféra. Skvělý pocit z této akce nemohly zkazit ani drobné nedostatky. Za mě dávám této akci 9,9 bodů z 10 možných.



Pavel Brodský, řídící LKPR a LKAA

Ber mě s rezervou, přece jen jsem návštěvník zvenku, neznám tu síť moc dobře.


Velmi mile mě překvapilo množství provozu, které bylo vyšší než vloni a to mě už vloni připadlo že toho je docela dost.


Zklamalo mě, že nebyly připraveny všechny 3 pozice skupiny APP, tedy Departure, Arrival a Director - byl jen DEP a ARR coz se v praxi ukazalo jako neodstatecne a na takovehle akce by rozhodne mely byt vsechny 3 planovany a po dobu peak hours obsazeny, abychom nemuseli delat takove silenosti jako ridit DIR na frekvenci DEP protoze neni cas se prohodit, atd... toto mi dost vadilo, především v neděli to byla podle mě závažná chyba. To samé oblast, nakonec tam na chvíli Filip na mém notebooku nouzově otvíral západní sektor, to mělo být připravené.


Rozdělovník se držel až na tu neděli kdy večer lehnul, nicméně chápu že je málo APP/ACC lidí a asi to nemá moc řešení a tyhle situace prostě nastanou.


Kvalita pilotů nebyla zrovna vysoká (především zahraničních), nicméně tak nějak jsem to očekával.


Výrazně lepší než vloni mi coby řídícímu na oblasti přišla spolupráce s regionálními letišti - nevím jak to tam prováděli a jestli něco prasili, ale za spolupráci chválím.


Moc jsem nebyl nadšen z IT techniky, čekal jsem že každý budeme řídit na svém PC, nicméně když jsem musel APP řídit z cizího PC kde padal ivac, bylo to celé velmi pochybně nastavené (po spuštění ivacu naběhnul do jakéhosi výchozího nastavení bez colorscheme apod) o tom že na připojení jsem musel vždycky zvát někoho z IT protože prostě na stole nebyly jednoznačné instrukce k restartu celé stanice - buď by to chtělo řídit na vlastních PC aby si každý řídil na tom jak si to nastaví (opravdu mi přijde jako hovadina nejvyššího stupně schovat IVAC pod ikonu Wowka a nenechat vše na ploše připravené), nebo ty PC předem nějak zkontrolovat aby to nastavení uživatelů za něco stálo...


Velmi se mi líbila organizace akce na místě co se týče přijezdů, zprovoznění techniky a především průběh, full servis se stravováním a cokoliv co jsme potřebovali - to mi přijde rok od roku výrazně lepší a tleskám a děkuju.

Fotoreport

Několik fotek přímo z řídící a pilotní místnosti v Kolíně naleznete na našich facebookových stránkách.

Matěj připravil dort speciálně na akci.

Poděkování

Dovolte mi na závěr poděkovat několika lidem, bez kterých by tato událost nevznikla. Jsou to především:

- Míla Pátek, za poskytnutí prostor pro řídící centrum a jeho ženě za jídlo, které připravila;
- Michal Vorel (CZ-DIR) a Tomáš Pešák (CZ-ADIR), za přípravu všeho nezbytného pro konání akce;
- Petr Nečesaný (CZ-WMA1), za navázání kontaktů s ČT;
- Jan Podlipský (CZ-EA1), za vytvoření letů pro booking systém;
- Kačka Kuželová, za veškeré jídlo a support pro řídící a piloty; a Míša Orságová, za support pro řídící a piloty.

Dále mé poděkování patří samozřejmě všem řídícím, bez kterých by akce nebyla možná a také všem pilotům, bez kterých bychom mohli řídit maximálně mouchy v místnosti. Laughing


Na úplný závěr...

… za sebe letošní akci hodnotím velmi kladně. Myslím, že se opravdu povedla a budu ráda pokud se v budoucnu podaří další takovéto akce uskutečnit. Tak zas příští rok! Smile



Přípravný a realizační tým LKAA FIR 30 HRS ONLINE


Jakub Klásek, Jiří Bartoš, Michal Staško, Marek Hamza, Filip Hladík, Jan Koranda

Lukáš Šiška, Jakub Edr, Michael Němec, Míla Pátek

David Kučera, Radek Černý, Dominik Novák

Pavel Brodský, Jan Podlipský

Michal Vorel, Petr Nečesaný

Jan Šebek, Matěj Seifert

Veronika Dřímalová, Tomáš Pešák, Borek Stěhule






Komentáře  

 
+8 #1 LKAA-ACH (Michael Němec) 2014-11-18 17:09
Jsem velice rád, že i přes nedávné změny ve vedení CZ-divize a odchodu několika významných členů, kteří se podíleli na chodu naši ,,rodiny,, nedošlo k negativnímu vlivu na tuto akci a proběhla ,,nadprůměrně,, v klidu bez žádných konfliktů - ba dokonce nad očekávání dobře.

Díky všem!